Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een essentieel onderdeel voor een succesvolle online marketing campagne. Met zoekmachine optimalisatie verbeter je de vindbaarheid op internet waardoor potentiële klanten jou website sneller kunnen vinden.

Wat is zoekmachine optimalisatie? *

Dagelijks zoeken miljoenen mensen in zoekmachines naar producten en diensten. Hiervoor worden zoekmachines zoals Google gebruikt.

Op basis van een ingevoerd zoekwoord toont Google zowel betaalde als onbetaalde resultaten. Om als bedrijf tussen deze resultaten te komen, is zoekmachine marketingnodig.

Zoekmachine marketing bestaat uit zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Deze laatste heeft invloed op de onbetaalde resultaten in zoekmachines.

Voordelen van zoekmachine optimalisatie *

De Engelse term van zoekmachine optimalisatie is search engine optimization, afgekort als SEO. Aan de hand van een aantal stappen optimaliseer je een webpagina om de vindbaarheid van deze pagina te vergroten. Dit zal leiden tot:

  • Meer bezoek aan uw website.
  • Betere aansluiting tussen content en zoekopdracht van bezoekers.
  • Terugkerende bezoekers aan uw website.
  • Uiteindelijk meer aanvragen en (online)omzet.

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie *

Bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om via een stappenplan te werk te gaan. Zo moet je eerst de doelstelling van een zoekwoord formuleren en de doelgroep in kaart brengen. Daarna voer je een zoekwoorden onderzoek uit en breng je middels een nulmeting en benchmark in kaart hoe de website nu scoort ten opzichte van concurrenten.

Het daadwerkelijk optimaliseren van een webpagina gebeurd on page en off page. Bij on page optimalisatie wordt aandacht geschonken aan zaken zoals de page title, meta keywords, meta description en het keyword gebruik.

Off page optimalisatie heeft betrekking op het promoten van de webpagina middels linkbuilding.