Zoekmachine adverteren

Google is één van de zoekmachines die door potentiële kopers wordt gebruikt tijdens de oriëntatiefase in het aankoopproces. Wanneer een potentiële klant opzoek is naar  bepaalde producten of diensten, is het dus van groot belang dat jou website tussen de zoekresultaten getoond wordt.

De resultaten in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing bestaan uit betaalde en onbetaalde zoekresultaten. Middels zoekmachine adverteren plaats je een advertentie tussen de betaalde resultaten van zoekmachines.

Wat is zoekmachine adverteren? *

Zoekmachine adverteren wordt ook wel search engine advertising (SEA) genoemd. Samen met search engine optimization (SEO) maakt zoekmachine adverteren onderdeel uit van search engine marketing (SEM)

Bij zoekmachine adverteren koop je advertentieruimte naast en boven de onbetaalde resultaten van een zoekmachine.

Een campagne bestaat uit de combinatie van zoekwoorden en advertenties. Potentiële kopers die opzoek zijn naar een bepaald product of dienst kun je bereiken door de advertentie te laten verschijnen bij bepaalde zoekopdrachten. Dit maakt zoekmachine marketing een zeer krachtig online marketinginstrument.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren? *

  • Lagere kosten vergeleken met traditionele reclamevormen.
  • Resultaatgericht door gerichte targeting van taal, doelgroepen en doelgebieden.
  • Hoge ROI doordat de advertentie is afgestemd op wat potentiële klanten zoeken.
  • Bouwen aan een grotere naamsbekendheid. Bedrijven met hoge noteringen in de zoekresultaten worden als sterk merk en betrouwbaar gezien.
  • Resultaten zijn veel beter meetbaar dan met reguliere marketing en het rendement is achteraf goed in kaart te brengen.
  • Flexibel omdat de campagne eenvoudig kan worden aangepast. Bovendien hou je volledige controle over het advertentiebudget.

Wat zijn de kosten van zoekmachine adverteren? *

De kosten van zoekmachine adverteren zijn relatief laag. Eerst stelt je een maximaal dagbudget voor campagnes in. Vervolgens kun je per zoekwoord het maximale bedrag bepalen, met een minimum van 0,05 euro. Je betaalt alleen wanneer iemand op jou advertentie klikt. Omdat direct zichtbaar is welke advertenties en zoekwoorden het beste resultaat opleveren, kun je het budget gemakkelijk verschuiven.

Voor wie is zoekmachine adverteren? *

Of je nu een starter bent met een klein budget of een gevestigd bedrijf met een groot budget, zoekmachine adverteren is voor iedere onderneming met een website geschikt.

Het is relatief makkelijk op te zetten en je bent direct zichtbaar in de zoekmachine. Naast het vergroten van naamsbekendheid breidt je ook het netwerk doelgericht en snel uit.