Tekstlinks

Tekstlinks zijn onderdeel van de online marketingmix waarbij een hyperlink achter een stuk tekst op een website of weblog van een publisher wordt geplaatst.

Wat is een tekstlink? *

Een tekstlink is een woord of een korte zin die doorlinkt naar een website of webshop. Over het algemeen leveren tekstlinks hoge conversies op. In tegenstelling tot banners worden tekstlinks niet als een reclame-uiting gezien waardoor men eerder geneigd is om te klikken. Bovendien levert een tekstlink meer bezoekers op omdat men verwacht dat er achter de link relevante informatie zit.

Betaalde en onbetaalde tekstlinks *

Er zijn zowel betaalde als onbetaalde tekstlinks. Vaak stelt de publisher (ook wel uitgever of beheerder) van een website ruimte beschikbaar voor tekstlinks. In dit geval betreft het vaak betaalde tekstlinks. Soms zijn eigenaren van websites bereid om een onbetaalde link naar jou website te plaatsen, vaak in ruil voor een link vanaf jou website naar hun site. Heb je iets unieks of nieuwswaardigs, kun je bloggers of eigenaren van website een bericht sturen en vragen of ze hier aandacht aan willen schenken.

Tekstlinks en affiliate marketing *

Als onderdeel van affiliate marketing, kan de adverteerder naast banners ook tekstlinks via het affiliate netwerk aanbieden. De publisher kan deze dan toevoegen aan zijn website en krijgt een vooraf afgesproken vergoeding voor bijvoorbeeld een aantal vertoningen (CPM), een bedrag per klik (CPC), een bedrag per actie (CPA) of een vast bedrag voor een bepaalde periode.

Hoe krijg je onbetaalde tekstlinks gepubliceerd? *

Of je nu werkt met betaalde of onbetaalde tekstlinks, het is altijd verstandig te werken met een linkbuilding stappenplan. Het verkrijgen van onbetaalde links is een tijdrovende, maar lonende activiteit. Vaak begin je met het plaatsen van links op directories, startpagina’s en bedrijvenpagina’s. Een andere manier is door het plaatsen van een bericht op een weblog of bijvoorbeeld een persbericht.

Schrijf een persbericht of interessant artikel wat gaat over een bepaald product of dienst.  Neem hierin een of meerdere tekstlinks op naar een pagina op jou website. Stuur het bericht vervolgens naar relevante websites en/of webblogs. Je vergroot de kans om het artikel gepubliceerd te krijgen door het bericht op een subjectieve manier te schrijven in de stijl van de website en/of webblog waarop je het gepubliceerd wilt hebben. Zorg voor een nieuwsfeit en stop het bericht niet vol commerciele teksten.

Tekstlinks en linkbuilding *

Het succes van zoekmachines zoals Google valt of staat bij de gebruiksvriendelijkheid. Mensen die via een zoekmachine een zoekopdracht plaatsen willen de meest relevante websites getoond krijgen. Zoekmachines passen constant hun algoritme aan om het beste zoekresultaat te tonen. Een van de punten waar Google bijvoorbeeld oplet is de autoriteit van een webpagina over een bepaald onderwerp. Een website of webpagina krijgt autoriteit als er veel linkjes vanaf relevante websites naar jou webpagina worden geplaatst.

Wanneer je een tekstlink op een contextueel relevante website hebt, kan dit bijdragen aan linkbuilding. Dit geld zeker voor onbetaalde tekstlinks op sites die relevante content bevatten. Betaalde tekstlinks kunnen door zoekmachines gezien worden als SPAM en zullen dan geen bijdrage aan linkbuilding leveren. Het is dan ook belangrijk om een spreiding aan te brengen tussen betaalde en onbetaalde tekstlinks.

Is linkbuilding een doelstelling voor het plaatsen van tekstlinks? Dan moet je gericht opzoek naar websites die hieraan kunnen bijdragen. Bekijk tijdens het selectieproces altijd naar de pagerank van een website en of deze niet toevallig een nofollow tag aan een link meegeeft.

Voordelen van tekstlinks *

  • Je kunt een bezoeker via een tekstlink gericht naar een pagina op jou website sturen.
  • Tekstlinks leveren meer bezoekers op omdat ze als relevant worden gezien.
  • Naast meer bezoekers werkt een testlink conversieverhogend, omdat de bezoeker via de tekstlink op een relevante pagina uitkomen waarop ze direct informatie kunnen aanvragen of het product kunnen aanschaffen.
  • Tekstlinks kunnen bijdragen aan linkbuidling.