Social Media Marketing

Er zijn veel strategieen en modellen om social media te implementeren. Belangrijk is om te beginnen met het in kaart brengen van de doelgroep en inzicht te krijgen in hoe de doelgroep zich op internet beweegt. Vervolgens fomuleer je doelstellingen. Tijdens het implemetatieproces kent iedere fase andere doelstellingen. Wanneer de doelgroep en doelstellingen concreet zijn, ontwikkel je een strategie die uiteindelijk weer de keuze bepaald voor de inzet van platformen.

Social media is dialoque marketing. Een bedrijft zoekt via social media het dialoog met haar doelgroep op om doelen te bereiken. Andere vormen van dialoque marketing zijn bijvoorbeeld e-mailmarketing en sms-marketing. Dit maakt social media niet een op zichzelf staand middel, maar maakt het onderdeel uit van een mix van marketinginstrumenten.

In de verkoop kennen wij de sales funel. Een techniek waarbij je in kaart brengt welke input je moet doen om een bepaade output te bereiken. In de social media kennen wij de Social Media Engagement Funel. Deze geeft weer een de doelgroep zich van publiek ontwikkelt tot ambassadeur. De Social Media Engagement Funel kent zeven categorieen:

1. Public
2. Friends, fans & followers
3. Subscribers
4. Prospects
5. Customers & members
6. Loyalists
7. Ambassadors

Een pragmatische manier om doelen te stellen is uiteen te zetten in het Vierfasenmodel ROI Social Media welke bedacht is door Don Bartholomewen. Dit model is te gebruiken om onderscheid te maken tussen verschillende social media doelstellingen en kent vier type doelstellingen:

1. Exposure
2. Engagement
3. Influence
4. Action

 

KPI’s Social Media *

Wanneer social media zich uiteindelijk bevindt in de volwassenheidsfase worden durability (duurzaamheid) en accountability (winstgevendheid) belangrijk. Er zijn dan ook diverse KPI’s te bedenken die te groeperen zijn onder marketing, sales en customer service.

Marketing:
– Lead Generation Effectiveness
– Marketing Program Effectiveness
– Brand awareness & reputation

Sales:
– Increased sales

Customer service:
– Customer satisfaction

 

Social Media kanalen en platformen *

Wanneer de doelgroep, doelstellingen en strategie bekend zijn, wordt de keuze voor kanalen en/of platformen bepaald. We onderscheiden de volgende Social Media platformen en kanalen:
– Social networks (Facebook, Google+, LinkedIn)
– Weblogs (WordPress, Blogger, Tumbrl)
– Microblogging (Twitter, Snapchat, Instagram, Pinterest)
– Video-sharing (Youtube, Vimeo, Vine)
– Foto-sharing (Flickr, Imageshack, Fotolog, Instagram, Pinterest, The Fancy)
– Social bookmarking (Pinterest, Stumble-Upon, Delicious)
– Social newsranking (Digg, Reddit)
– Wiki’s (Wikipedia)
– Customer communities Ning, SocialGO)
– Location based services (Foursquare, Tripadvisor, Zoover)