Online Marketing

De komst van internet heeft het vakgebied marketing drastisch veranderd. Met het toenemende belang van internet binnen onze samenleving, groeit het belang van online marketing.

Online marketing, ook wel internet marketing, is een verzamelnaam voor alle online activiteiten die een bijdrage leveren aan de realisatie van organisatiedoelstellingen. Mede hierdoor is online marketing doorgedrongen tot de directiekamer en niet meer weg te denken uit een hedendaagse bedrijfsstrategie.

Doelstellingen online marketing *

Meer bezoek op een website, verhogen van online verkoop, een betere naamsbekendheid en leadgeneratie zijn enkele doelstellingen bij internet marketing.

Een groot voordeel is dat de ROI bij online marketing direct meetbaar is. Tevens is er een hogere ROI te behalen in vergelijking met traditionele communicatie-instrumenten. Dit komt omdat bij online marketing de doelgroep beter af te bakenen is en er veel doelgerichter te werk kan worden gegaan.

Voorbeelden doelstellingen online marketing: *

  • Genereren van websitebezoekers.
  • Vergroten van naamsbekendheid.
  • Verhogen van kwalitatieve leads.
  • Realiseren van online verkoop.

Vormen van online marketing *

Om de online doelstellingen te behalen zijn er diverse vormen van online marketing inzetbaar zoals zoekmachine marketing en e-mail marketing. Net als bij traditionele communicatie-instrumenten worden de verschillende vormen bij online marketing als een mix ingezet.

Aan de slag met online marketing *

Voor online marketing is het belangrijk om een strategie te ontwikkelen. Een doordachte online marketingstrategie geeft richting aan de de activiteiten op internet. Zonder een strategie en doelstellingen heeft een onderneming op internet geen koers en zullen doelen niet worden behaald.

In een internet marketingstrategie wordt onder andere vastgelegd wat de doelstellingen zijn en hoe deze gerealiseerd zullen worden. Hierbij wordt volgens een planmatig te werk gegaan.