Linkbuilding stappenplan

Het maakt niet uit hoe groot een organisatie is, in welke sector zij actief is, wie haar klanten zijn of welke producten het bedrijf levert, linkbuilding speelt een centrale rol in het online succes.

Linkbuilding is onderdeel van search engine optimization (SEO) en heeft als doel het verkrijgen van een hogere positie in Google. Om dit het behalen zijn kwalitatieve links een vereiste. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks (ook wel tekstlinks) kost tijd en moeite, echter ligt hier wel de sleutel tot succes.

Bij linkbuilding is een linkbuilding strategie van groot belang en bestaat uit een gedegen linkbuilding stappenplan:

Doelstellingen formuleren *

Voor je gaat beginnen met linkbuilding is het belangrijk een linkbuilding stappenplan te volgen. Allereerst worden de doelstellingen geformuleerd. Mogelijke linkbuilding doelstellingen zijn het verkrijgen van meer bezoekers op de website, verbeteren van conversie of het behalen van een hogere positie in Google.

Doelgroepanalyse *

Wie is uw linkbuilding doelgroep? En hoe kunt u uw doelgroep efficiënt bereiken? Allemaal voor de hand liggende vragen die beantwoord moeten worden om zo een goed beeld te krijgen waar uw doelgroep zich online bevindt en met welke boodschap u hen doeltreffend bereikt.

Zoekwoorden onderzoek *

De volgende stap in het linkbuilding stappenplan is een zoekwoorden onderzoek. Naast vele betaalde diensten zijn er ook gratis hulpmiddelen om u bij uw zoekwoorden onderzoek te ondersteunen zoals Google Keyword ToolUbersuggestWordstream enSEObook Keyword Tool.

  • Waar zoeken uw klanten naar?
  • Op welke zoekwoorden liggen uw kansen?
  • Met welke zoekwoorden haalt u meer conversie?
  • Wat zijn de kosten om dezelfde resultaten te halen met bijvoorbeeld Google Adwords?

Planning maken *

Een succesvolle linkbuilding campagne valt of staat met een goede en duidelijke planning. Deze campagne loopt meestal over een langere periode en doorloopt een aantal fasen. In eerste instantie is alles gericht op het verkrijgen van de kwalitatieve backlinks om de doelstellingen te behalen, daarna is het van belang om behaalde resultaten vast te houden.

Nulmeting en benchmark *

Met behulp van een nulmeting en benchmark kan de voortgang van de zoekmachine optimalisatie campagne worden gevolgd. Hiervoor moet in kaart worden gebracht hoe de website er nu voor staat en welke zoekwoorden al een indexering hebben. Een benchmark geeft inzicht in hoe uw website scoort ten opzichte van concurrenten.

  • Hoe scoort de site nu?
  • Hoeveel bezoekers heeft de website?
  • Wat is de zoekmachine zichtbaarheid nu?
  • Hoeveel pagina’s van de website zijn geïndexeerd?
  • Wat is de linkpopulariteit van de website?
  • Welke ranking kennen de voornaamste zoekwoorden?
  • Wat is de leeftijd van de website?
  • Hoe doet de website het ten opzicht van concurrenten?

On page optimalisatie *

De volgende stap in het linkbuilding stappenplan is die van ‘on page optimalisatie’. Hierbij wordt kritisch naar de eigen website gekeken. Heeft iedere webpagina de juiste paginatitel, meta keywords, meta description, keyword gebruik, gebruikt van alt teksten enz.

  • SEO scan website
  • SEO copywriting
  • Usabillity verbeteren voor Google en doelgroep
  • Webstatistieken verbeteren

Off page optimalisatie *

Bij de ‘off page optimalisatie’ gaat de linkbuilding campagne daadwerkelijk van start. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen linkbuilding 1.0 en linkbuilding 2.0. Bij linkbuilding 1.0 worden links geplaatst op websites zoals bijvoorbeeld startpagina’s. Een snelle manier om grote hoeveelheden backlinks te verzamelen. Voor linkbuilding 2.0 is meer creativiteit benodigd en wordt een online dialoog aangegaan op bijvoorbeeld een forum of blog.

  • Linkbuilding 1.0
    • Directories
    • Startpagina’s
    • Bedrijvenpagina’s
    • Co-linking
    • Social bookmarken
  • Linkbuilding 2.0
    • Persberichten
    • Blogs
    • Link bait campagne
    • Forums
    • Social media

Meten en onderhouden *

Wanneer en eenmaal kwalitatieve en kwantitatieve backlinks zijn gerealiseerd, is het van belang de behaalde resultaten vast te houden of te verbeteren. Aangezien nog steeds geldt “meten is weten” is het belangrijk om een periodieke rapportage te maken die dient om de linkbuilding campagne verder te onderhouden.

  • Maandelijkse rapportage
    • Waar de links zijn aangevraagd
    • Aantal aangevraagde backlinks
    • Aantal geplaatste backlinks
    • Ranking overzicht van uw keywords
    • Historisch ranking overzicht
    • Aantal bezoekers aan de website
    • Waar komen de bezoekers vandaan
    • Welke doelen zijn behaald
    • Welke campagne is het meest succesvol
    • Hoe is de spreiding van de backlinks verlopen in tijd
  • Onderhoud van linkbuilding
  • Onderhoud van website
  • Onderhouden van contact met linkbuilding netwerk

Kosten linkbuilding *

Linkbuilding hoort altijd een vast onderdeel te zijn van de online marketingmix. In de regel maakt linkbuilding 10-20% van het online marketingbudget uit.