Email marketing

E-mail marketing is een vorm van online marketing waarmee je een communicatie-boodschap kunt overbrengen op een doelgroep. Het is een goedkope, snelle en effectieve manier om bezoekers naar je website te krijgen.

Wat is e-mail marketing? *

Email marketing is te gebruiken om klantloyaliteit, vertrouwen en naamsbekendheid op te bouwen. Je kunt met e-mail marketing op een gerichte manier per e-mail commerciële boodschappen overbrengen om zo bijvoorbeeld herhalingsaankopen te bevorderen.

Waarom e-mail marketing? *

Naast het versturen van commerciële boodschappen, is email marketing ook in te zetten om bijvoorbeeld meer bezoekers aan te trekken. Enkele voorbeelden van e-mail marketingdoelstellingen zijn:

  • Genereren van websitebezoekers.
  • Verbeteren van klantloyaliteit.
  • Opbouwen van vertrouwen.
  • Vergroten van naamsbekendheid.
  • Krijgen van kwalitatieve leads.
  • Aanvragen voor offertes.
  • Realiseren van online verkoop.
  • Bevorderen van herhalingsaankopen.
  • Besparen op marketingkosten zoals papier/-en verzendkosten

Welke vormen kent e-mail marketing? *

Er zijn verschillende vormen van email marketing.

  • Direct e-mail denk hierbij aan een periodieke nieuwsbrief.
  • Retentie e-mail waarbij een actie wordt verwacht van de ontvanger zoals een aankoop, inschrijving of informatie aanvraag.
  • Adverteren in andermans nieuwsbrieven met als doel het opbouwen van naamsbekendheid of het aantrekken van bezoekers naar de eigen website. Dit is een veel gebruikte vorm bij affiliate marketing.

Waarom is e-mail marketing populair? *

In vergelijking met andere marketing communicatie-instrumenten, zoals direct mail, is het verzenden van e-mails vele malen goedkoper. Bovendien is e-mail een pro-actieve manier om een boodschap over te brengen. Dit in tegenstelling tot een website waar de bezoeker zelf opzoek moet naar informatie.

Door vooraf op een selecte groep de effectiviteit van een e-mail te testen, kun je een hoge ROI behalen.

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing? *

Email marketing is goedkoop en je kunt er goede resultaten mee halen. Maar naast goede resultaten, een hoge ROI en de mogelijkheid om het resultaat te testen, kent e-mail marketing nog een aantal andere voordelen.

  • Lage kosten
  • Gegevens verzamelen
  • Snel en direct
  • Automatiseren van campagnes
  • Gemakkelijk
  • Pro-actieve communicatie (push-strategie)
  • Gepersonaliseerde berichten
  • Virale marketing mogelijk met doorsturen
  • Testen
  • Meetbaar (weigeringen, klikken, respons, conversie)
  • Effectief verkoop stimuleren
  • Succesvol mits goed ingezet

Wat zijn de risico’s van e-mail marketing? *

Het voeren van email marketing kent ook een aantal risico’s.

  • Je kunt gezien worden als spammer.
  • Met e-mail marketing kun je wetten overtreden. In Nederland mag je alleen e-mails sturen wanneer iemand zichzelf heeft aangemeld. Deze aanmelding moet bovendien bevestigd worden via een opt-in-systeem. Voor zakelijke relaties geldt dat je ze mag e-mailen mits ze klant zijn en jij als verzender vindt dat je ze over een bepaald onderwerp moet informeren.
  • Het opbranden/verbruiken van je bestand door te veel berichten, te vaak communiceren of een slechte inhoud kan leiden tot irritatie.