Display advertising

Vroeger heette display advertising gewoon bannering. Maar door technologische ontwikkelingen, betere automatisering, centralisatie en de opkomst van nieuwe platformen, is display advertising in de afgelopen jaren sterk geëvolueerd.

Wat is display advertising? *

Display advertising is het maken van reclame op internet met beeldadvertenties (banners) of tekst links (contextual advertising).

Bij display advertising wordt advertentieruimte ingekocht om naamsbekendheid op te bouwen, relevante bezoekers naar een site te trekken, het realiseren van verkoop of het opbouwen van een database.

Het is geen opzichzelfstaand instrument, maar wordt samen met andere instrumenten van online marketing ingezet. De juiste strategie en inzet van display advertising hangt af van de online doelstellingen.

Wat zijn de doelstellingen bij display advertising? *

In de volgende situaties kan display advertising effectief worden ingezet:

  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Opbouwen/uitbouwen van een merk
  • Introductie van een nieuw product of nieuwe dienst
  • Doelgroeponderzoek
  • Traffic naar een website genereren
  • Ten behoeve van verkoopgerichte activiteiten
  • Opbouwen van een database

Vormen van display advertising *

Op basis van de online doelstellingen kunnen verschillende vormen van display advertising worden ingezet. Iedere vorm kent zijn eigen afrekenmodel.

  • Direct adverteren bij grote websites.
  • Google inhoudsnetwerk.
  • Affliate marketing.
  • (Dynamic) Retargeting.
  • Audience en positie targeting.
  • Facebook advertising.
  • LinkedIn advertising.
  • Adserving en tracking.

Social media en display advertising *

Social media leent zich uitstekend voor display advertising. Adverteerders kunnen op de diverse social media platformen zoals Twitter, Facebook en Linkedin heel gericht hun doelgroep targetten. De afgelopen jaren zagen we al dat bij grote merken social media een belangrijke rol kreeg in hun online marketingstrategie. Steeds meer werd social media ingezet voor het uitbouwen van een merk of productintroducties.

Zoekmachines zoals Google en Bing hebben aangegeven dat het aantal Tweets en Likes zwaar mee zullen tellen in de zoekresultaten. De “Tweet this” en “Like buttons” zullen dan ook op een creatieve manier in banners worden geïntegreerd.

Voordelen van display advertising *

  • Een internetbezoeker wordt minder vaak geconfronteerd met irrelevante advertenties door een betere afstemming van inhoud op basis van surfgedrag.
  • Voor adverteerders geldt dat zij campagnes specifieker kunnen afstemmen op de juiste doelgroep(en).
  • De rol van mediabureaus bij display advertising wordt steeds meer bekleed door partijen zoals Google en affiliate netwerken. Dit levert uitgevers een kostenbesparing of hogere marge op.
  • Internetgebruikers zullen steeds meer het gevoel krijgen van “Big Brother is watching you” doordat advertenties ze blijven achtervolgen.
  • Adverteerders zullen in de toekomst duurder uit zijn doordat de relevantie toeneemt en er meer adverteerders hun weg zullen vinden naar display advertising.
  • Voor uitgevers zal de workload toenemen door de toename in aantal plaatsingen.

Nadelen van display advertising *

  • Internetgebruikers zullen steeds meer het gevoel krijgen van “Big Brother is watching you” doordat advertenties ze blijven achtervolgen.
  • Adverteerders zullen in de toekomst duurder uit zijn doordat de relevantie toeneemt en er meer adverteerders hun weg zullen vinden naar display advertising.
  • Voor uitgevers zal de workload toenemen door de toename in aantal plaatsingen.