Communicatie-instrumenten

Er zijn diverse communicatie-instrumenten die je kunt inzetten om een boodschap over te brengen. Welke communicatieboodschap je wilt overbrengen staat beschreven in een communicatieplan. In dit plan staat ook beschreven met welke instrumenten je dit het beste kunt doen.

De keuze voor communicatie-instrumenten is afhankelijk van een aantal factoren zoals onder andere de doelstelling, doelgroep en het budget.

Wat zijn communicatie-instrumenten? *

Met communicatie-instrumenten probeert een organisatie het keuzegedrag van diverse stakeholders, zoals klanten en leveranciers, positief te beïnvloeden. Wat een organisatie hiermee wilt bereiken wordt geformuleerd in een communicatiedoelstelling.

Voorbeelden van communicatie-instrumenten *

Er zijn diverse communicatie-instrumenten beschikbaar welke ingezet kunnen worden om communicatiedoelstellingen te bereiken. Naast de doelstelling zijn factoren als doelgroep budget, beschikbare tijd, product/dienst, koopgedrag en concurrentie bepalend voor de keuze van de instrumenten.

  • Adverteren
  • Direct marketing
  • Sponsoring
  • Evenementen
  • PR (Public Relations)
  • Persoonlijke verkoop

Online communicatie-instrumenten *

Met de toenemende populariteit van internet groeit het belang van online marketing. Net als bij traditionele communicatie-instrumenten, kun je bij online marketing ook instrumenten zoals adverteren en direct marketing inzetten. Denk hierbij aan adverteren met banners viaaffiliate marketing en bij direct marketing aan e-mail marketing.